lørdag 29. april 2017

Russetid 2017



Da nærmer årets vårslepp seg med stormskritt. Når jeg sier vårslepp, tenker noen båt, mc, fjellturer m.m.  Mens jeg sikter til Russ 2017. Tiden er inne da ungdom landet over skal feire 12-13 års skolegang. Ei flott tid, som byr på mye moro og samhold med venner, gamle og nye, gjennom 12-13 års skolegang. 
Det byr også på mange nye gode og dårlige erfaringer. Noen som er gode å dra med seg resten av livet, men det er dsv. noen som blir å oppleve noe som de med tungt hjerte blir å bære med seg resten av livet. 
Tiden fra 1. til 17. mai er det hektisk sosial aktivitet. Det forventes mye av disse røde og blå kledde. Og noen drar nytte av deres bekledning og det at de er så unge og uerfarne. 
Gjennom noen år som Nattevandrer under Røde Kors din fane, har jeg sett litt, men også fått høre om mye som jeg ikke hadde skjangsen til å forhindre. Dette tynger mit hjerte stort. Jeg vet ikke hva jeg og mine vandrere kan gjøre annerledes.  Vi har i alle år hadd god kontakt med ungdommene vi møter. Og fått god tilbakemelding fra flere, at det betyr mye for dem at vi er der. Nøytrale voksne, med vann, plaster og ei skulder å gråte på. 
Vi er utrolig heldige, at ungdommene i Bodø har fått et eget område det de kan være trygge ( trodde jeg) og feire sin russetid. 
Men etter å ha blitt fortalt noen grufulle episoder det siste året. Vet jeg ikke lengre hvordan jeg kan gjøre jobben som frivillig Nattevandrer bedre.  

Her trenger jeg hjelp fra alle dere andre voksne der ute. Dere alle har vært unge en gang. Med gode og/eller dårlige erfaringer.
  Var det noe dere savnet den tiden?
Er det noe dere kan gjøre for dagens ungdommer?
Slik at fremtidens ungdommer ikke blir rammet av opplevelser som setter stygge arr på kropp og sjel???????


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blir kjempeglad for en liten kommentar fra akkurat deg.